dimecres, 22 de juny del 2011

Unitat Didàctica

La unitat didàctica la podem definir com el conjunt de recursos utilitzats per assolir un o uns objectius del curs, cicle o etapa, en un període de temps determinat. Els components d'una unitat didàctica són: 
  • L'àrea o les àrees que engloba.
  • El curs.
  • La durada.
  • El títol.
  • Els coneixements previs.
  • Els objectius didàctics.
  • Els continguts: fets, conceptes, procediments, valors, normes i actituds.
  • Les competències bàsiques, de les pròpies matèries o amb connexió amb altres matèries i competències transversals.
  • Les activitats d'ensenyament-aprenentatge.
  • La metodologia.
  • Els criteris d'avaluació i les activitats d'avaluació.
  • La temporalització.
  • Recursos: humans i didàctics, materials didàctics, materials de l'alumne, etc.
Les U.D ajuden a treballar unes competències i unes àrees, es treballen a partir d'idees que creen un sentit als alumnes i que els ajuda a millorar el seu aprenentatge, ja que es senten motivats i actius per realitzar les noves tasques. A més, es tracta de treballar una àrea, tot i que a partir de treballar amb una assignatura en concret, la podem desglossar i enllaçar amb altres matèries que hi tenen a veure, creant així un ampli ventall de coneixements i de significats vers als alumnes.

És important, que les unitats didàctiques tinguin relació amb la vida quotidiana dels alumnes i que responguin als seus interessos. D'aquesta manera, ells relacionaran el que estan aprenent i li donaran sentit, ja qu, ho veuran reflexat en la seva vida fora de l'escola. Tot i així, els mestres han de ser una figura important i constant durant tot el procés d'ensenyament-aprenentatge, ja que dóna suport a l'alumne i l'empenta a seguir endavant motivant-lo i orientant-lo per poder obtenir un bon aprenentatge significatiu.

En l'entrada anterior, he anomenat l'atenció a la diversitat. Com en qualsevol matèria i competència, les hem d'adaptar a les necessitats educatives que tinguin els alumnes. Per tant, en les unitats didàctiques tampoc ha de ser menys, ja que són una sèrie d'activitats que els alumnes realitzen per aprendre. Per aquest motiu, hem de ser conscients de les necessitats de cada alumne i adaptar les activitats a aquells alumnes que ho requereixin, per tal d'aconseguir que aquests es sentin integrats i involucrats dins del mateix procés.
Per adaptar als alumnes podem fer servir un gran ventall de recursos, com: que l'alumne es senti protagonista en algun moment, en cas de problemes de conducta. Ajuntar a dos alumnes per que l'alumne amb necessitats tingui un suport, com pot ser alumnes amb discapacitat visual o auditiva i alumnes nouvinguts. A més que, podem comptar com s'ha dit anterior més amb ajudes exteriors de vetlladores o auxiliars.

D'aquesta manera, aconseguirem que el procés d'aprenentatge sigui significatiu per a tots els alumnes i aconseguir un resultat bo i satisfactori per a tots, on acabem amb motivació i iniciativa per realitzar més activitats.


A més informació, presento:
  1. Un enllaç d'un bloc on s'explica una experiència: http://raquelcortesma.blogspot.com/2011/05/les-unitats-didactiques.html
  2. Exemples d'unitats didàctiques en totes les àrees del currículum: http://www.xtec.es/aulanet/ud/
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada