dimecres, 22 de juny del 2011

El currículum: relacionem objectius amb els criteris d'avaluació

En una sessió de classe, una activitat va ser relacionar els objectius amb els criteris d'avaluació d'una àrea en concret, en aquest cas Educació Artística del cicle inicial.

Primer de tot, vam llegir els continguts que es requerien per aquesta assignatura i posteriorment, els criteris d'avaluació que contenia el cicle inicial. Els objectius són deu i els criteris d'avaluació, en canvi són nou.

A mida que es va anar realitzant la feina, ens vàrem donar compte que molts dels objectius es podien avaluar en un sol criteri d'avaluació i d'aquesta manera, els mestres tenen un ventall de possibilitats per realitzar altres activitats relacionades amb varis objectius per un sol criteri, tot i així seguint les directius del currículum.

Per exemple un criteri d'avaluació és: "Expressar de forma senzilla i compartir amb els companys i companyes el que ens desvetlla una experiència cultural o artística, individual o col·lectiva". En aquest cas, podem relacionar-lo amb els objectius següents: 
  • Experimentar i indagar en les possibilitats expressives del so, de la imatge i del moviment i apreciar que l'art és una manera de donar forma a les experiències, a les idees i a les emocions. (1)
  • Participar, generar i afavorir l'intercanvi d'opinions, experiències, idees i valoracions i incorporar en el procés creatiu propi i dels alumnes aspectes de la pròpia experiència o inquietud. (5)
  • Valorar i gaudir de la interacció en el grup i el cooperativisme, tot participant conjuntament en la planificació de les activitats i de la producció per crear un sentit de comunitat, desenvolupant una relació de confiança en una dinàmica de les activitats i compartint amb els companys i les companyes idees, valoracions i projectes. (6)
L'objectiu 5 el podem trobar en un altre criteri com: "Emprendre processos de creació i producció artística i desenvolupar-los amb confiança, satisfacció i respecte". Tant mateix, també trobem que l'objectiu 6 es pot relacionar amb aquest criteri: " Mostrar respecte en el treball cooperatiu a l'hora de participar en projectes artístics col·lectius".
Tot i així, també es mostren altres objectius (1,2,3 i 4) en altres criteris que tenen relació entre ells, però ens vam trobar amb un petit incident i és que els quatre criteris últims de l'avaluació no es corresponien amb ningun objectius, al mateix que els restants nou objectius no es s'adequaven a cap criteri. Els quatre criteris sense objectiu són els següents: 
  1. Reconèixer elements musicals en audicions i coreografies.
  2. Interpretar de memòria cançons i danses.
  3. Fer patrons de moviment, jocs motrius, esquemes rítmics i melòdics amb la veu, el cos i instruments.
  4. Llegir petits patrons melòdics i rítmics amb els elements apresos.
Tal i com apareix en els objectius del currículum aquests no es relacionen amb els criteris d'avaluació, cosa que ens va semblar estrany, ja que haurien d'estar relacionats. Per aquest motiu, vàrem pensar que aquests criteris s'haurien d'avaluar en base a unes activitats i continguts requerits, seguint el currículum i relacionant-lo al màxim amb els objectius de l'àrea. 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada