dijous, 23 de juny del 2011

El currículum

El currículum de Primària té com a finalitat contribuir al desenvolupament personal i social; adquirint les habilitats i les competències culturals i socials. 
Els continguts pertinents a cada àrea es distribueixen per cicles (inicial, mitjà, superior). Prèviament, al començar un apartat nou d'una àrea trobem: les competències pròpies de l'àrea, l'estructura dels continguts i les consideracions sobre el desenvolupament del currículum, a partir d'aquí, es nombren els objectius de l'assignatura de manera igual pels tres cicles. 
Després, en cada apartat dels tres cicle, es nombren els continguts i els comuns amb altres àrees i per últim, els criteris d'avaluació. Aquesta estructura és la que es segueix en el currículum per a cada àrea en concret. 

Si ho relacionem amb un fragment de l'article de Davini "Métodos de ensenyanza". Aquest, ens comenta que primer de tot es seleccionen els continguts a ensenyar i a partir d'aquí s'elaboren els objectius d'aprenentatge, d'acord amb les característiques dels continguts. Tot tenint en compte, la selecció de continguts i els criteris següents:
  • Analitzar el context on s'ensenya (nivell educatiu, l'especialitat, les necessitats educatives dels alumnes).
  • L'actualitat i la validesa dels continguts que s'ensenyen.
  • Considerar els nivell previs dels alumnes. 
  • El temps que es dedicarà a l'ensenyament dels continguts.
A partir d'aquí, continguts s'organitzen seguint uns criteris:
  • La organització integrada dels continguts.
  • Establir una jerarquia interna al contingut.
  • Ordenar els continguts amb una seqüència.
    • Lineal.
    • Amb anades i tornades.
    • Oberta.
  • Els diferents pensaments que estan involucrats en els continguts.
Per tant, podem veure que és molt diferent la manera d'estructurar els continguts i els objectius, tant pel currículum, com per l'article. El que sí que és clar, és que en el currículum els objectius són generals pels tres cicles, en canvi, en cada cicle sí que hi han els continguts estructurats que s'han d'incloure en l'ensenyament, a partir d'aquí, el professor és qui els organitza, els planifica i els transmet als alumnes de la manera que ell cregui més adequada. Tot i que, promourem un aprenentatge significatiu amb motivació i sentit.

Amb el canvi de model educatiu, anteriorment teníem la LOGSE la qual es relacionava segons el nivell maduratiu de l'alumne. 
Hi han diferències entre els dos currículum, ja que la LOGSE fomenta el aprenentatge de manera individual per poder aplicar-les a la vida real, en contraposició, la LOE fomenta un aprenentatge significatiu i cooperatiu entre els alumnes pel desenvolupament personal i social entre altres.
Encara que, els dos comparteixen l'ensenyament constructivista, tenint en compte els coneixements previs i la utilització dels nous aprenentatges en la vida social i quotidiana de l'alumne.

Si fem referència en el mètode avaluat, trobem que en la LOGSE per avaluar l'alumne, les notes s'etiquetaven mitjançant: progressa adequadament i necessita millorar. En canvi, en la LOE les notes s'etiqueten a partir de: insuficient, suficient, bé, notable i excel·lent. Aquest canvi, fa que les avaluacions siguin més visuals i que es sigui més conscient del nivell de progrés que porta l'alumne.

Aquest apartat, també el podem relacionar amb un altre article de Davini "Didáctica general para maestros y professores", ja que el tipus d'avaluació que es nombra tampoc és el mateix que en el currículum. Personalment, crec que els exàmens han de ser dintre de l'escola i dels cursos escolars, tot i que no es valorin com a algo negatiu, sinó que és positiu i no ens hem d'atemorir. A més, crec que els exàmens han de fer raonar als alumnes, en comptes de que ells memoritzin i ho treguin tot en la proba, sinó que els facin reflexionar. També, es podrien fer exàmens en grup, per tal de intercanviar opinions, coneixements i dialogar i justificar les seves opinions. 
 
I els mestres hem de donar recolzaments necessaris als alumnes i els hi hem d'oferir. A l'inici, hem de saber quin és el seu nivell inicial i programar les activitats i fer-se saber. En el durant, hem de reorganitzar el treball i els coneixements dels alumnes per tal de que no es desviïn i al final, fer saber el progrés que han tingut durant tot el període.
 
Seguint amb l'article (pàgina 217) els verbs que es fan servir pels objectius són positius, al igual que el dels professors. Com per exemple: augmentar, habilitar, propiciar, fomentat, generar, etc. Aquests, tenen el mateix significat que els dels objectius del currículum.
 
Per acabar, hem de saber que al final de cada coneixement o activitat, ens hem d'autoavaluar, tant els alumnes com els professors en la nostra tasca. En els resultat i què hauríem de millorar o què podríem millorar. Hem de fer veure que avaluar és una eina de millora durant tot el procés des de l'inici, en el durant i el després.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada