dilluns, 20 de juny del 2011

Les tutories

La tutoria és una hora obligatòria per a tots els cursos escolars, on el tutor de l'aula parla amb els alumnes sobre els problemes més generals que s'hagin pogut ocasionar durant la setmana. 
La tutora és aquella persona responsable dels alumnes, que els hi dóna una ajuda per a la resolució de conflictes, que atén a la diversitat i s'implica en les activitats en l'aula. 
La Real Academia de la Lengua defineix la tutoria com: càrrec del tutor.
Segons la Generalitat Valenciana, Concelleria d'Empresa, Universitat i Ciència és:

Denominamos “tutoría” al encuentro o reunión entre un docente y uno o varios de sus estudiantes con la finalidad de intercambiar información, analizar, orientar o valorar un problema o proyecto, debatir un tema, discutir un asunto... útil para el desarrollo académico y personal del estudiante. 


Durant els anys, les tutories han canviat, ja que la societat a evolucionat i la mentalitat dels alumnes no és la de fa uns anys. Ara, els alumnes tenen més accés a la informació, tenen menys responsabilitats i estan més sobrepotegits.

Les tutories són necessàries per l'aprenentatge dels alumnes, ja que passen moltes hores a l'escola i és en ella, on surgeixen conflictes entre alumnes. A més, l'escola és una institució on a part d'aprendre, els discents es socialitzen i evolucionen socialment.

Pel que fa a la metodologia de les tutories ha anat evolucionat, en aquestes sessions es resolen conflictes i els alumnes expressen el que senten i el que han viscut, a partir d'aquí la mestre soluciona els conflictes utilitzant variats mètodes.

Anteriorment quan anava a Primària, recordo que les tutories es realitzaven una hora a la setmana, llavors la mestre ens deia que quins problemes havien sorgit o ella mateixa preguntava qué havia passat, per exemple: amb un professor o amb un alumne. A partir d'aquí tots conversàvem, donàvem la nostra opinió i procediem a solucionar el problema. També, quan el problema havia estat important, com per exemple una baralla entre dos alumnes, la mestre quan li tocava classe amb nosaltres substituia la sessió actual per la de tutoria, ja que era més important el conflicte per que era recent, i en l'hora de tutoria fariem l'assignatura que s'havia substituit en aquell moment.

Avui en dia, segons les visites que he pogut realitzar a certs centres, la metodologia utilitzada és semblant, respecte a que les mestres depenent del conflicte, encara intercanvien les hores de tutoria per una altre assignatura. Tot i així, s'utilitzen altres maneres per a que els alumnes expressin els seus sentiments i resolguin els conflictes de manera que ells reflexionin el que han fet i que evaluin els danys que hagin pogut causar en altres i en ells mateixos.

Per exemple, una activitat que és molt afectiva és "La capsa de les emocions": en l'aula es desa una capsa i els alumnes han d'anar omplin la capsa amb sentiments que tinguin en un moment en concret (poden ser anònims) llavors, en l'hora de tutoria el mestre obra la capsa i es van llegin els papers que s'hagin anat introduint, a partir d'aquí es comenten i es fa una reflexió conjunta.
Per una altre part, també es tenen mediadors, o bé de cursos més elevats o a la mateixa aula, llavors aquests alumnes són els que ajuden a resoldre els conflictes que hi han a l'aula i aporten el seu coneixement i la seva opinió.

A contunuació presento una serie d'activitats que están relacionades amb l'acollida i la convivència d'alumnes nouvinguts. Trobem per cicle inicial: 
  1. http://orientacionandujar.files.wordpress.com/2008/09/comienza-el-curso-1-2-primaria.pdf
Cilce mitjà:
  1. http://orientacionandujar.files.wordpress.com/2008/09/comienza-el-curso-3-4-primaria.pdf
Cicle superior:
  1. http://orientacionandujar.files.wordpress.com/2008/09/comienza-el-curso-5-6-primaria.pdf

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada