dimarts, 21 de juny del 2011

Criteris per escollir un llibre de text

Els llibres de text són un important recurs didàctic en la pràctica d'ensenyança i aprenentatge, per això no podem oblidar el fet d'estudiar, valorar, comparar i avaluar dits llibres de text. Tot i que, sembla un procés pesat i molest, no hem d'oblidar que el llibre de text és l'instrument que ajuda al docent en la pràctica educativa, per tant tot professorat ha de prendre series decisions, davant de l'amplia gamma d'editorials que hi ha, i quin llibre de text utilitzar.


El disseny i l'elaboració de materials és una de les tasques de major importància en l'àmbit educatiu. Un dels material d'ús més freqüent en l'entorn educatiu és el llibre de text, és a dir, el producte editorial construït per a l'ensenyament en les escoles. Donada la importància que el llibre de text adquireix en els centres d'ensenyança, s'hauria de seleccionar el llibre a utilitzar amb una gran cautela i en funció de criteris estrictament pedagògics, a més de la necessitat de fer un ús crític i reflexiu del mateix.

Els llibres de text són planificats per a l'aprenentatge de continguts d'una determinada materia depenent del nivell educatiu al qual vagi adreçat i segons la legislació i la cultura vigent.
Aspectes que hem de tenir en compte alhora de triar un llibre de text:
  1. Els aspectes formals: el format d'impressió (tipus de lletra, espai interlinial i unitats de percepció). Les il·lustracions (informacions trasmeses, relació amb el text, el reflex de la realitat, qualitat, quantitat i relació amb l'edat).
  2. El contingut: estructura de les unitats (extenció, coherència, desenvolupament dels temes, síntesi de les idees). Vocabulari i estil (claredat en exposició, introducció gradual de les paraules, dels noms, etc i que es promogui un aprenentatge significatiu, és a dir, relacionant els coneixements previs amb nous coneixements).
  3. Aspectes metodològics i didàctics: existència d'una guia, que hi hagi un equilibri entre la informació i les activitats. Les activitats (que responguin a la didàctica de l'àrea, que siguin adequades a l'edat de l'alumne, que hi hagi relació amb els coneixements previs, que promoguin l'observació, el raonament i l'expressió, que fomentin l'actitud crítica, que potenciïn la creativitats, que contemplin el treball individual, en petits grups i en grans grups, que sigui flexible per adaptar-se a la realitat i a l'entorn i que possibiliti utilitzar-lo per ampliar, consolidar i reforçar els coneixements).
Per tant, els llibres de text són una eina que són una aujda per l'ensenyament i aprenentatge dels alumnes, no és única, però si necessària per aquest procés, per tant en el moment d'escollir un llibre hem de tenir en compte tots els criteris anomenats anteriorment ja que així fomentarem un aprenentatge molt més significatiu i cooperatiu, que ajudi a l'alumne a desenvolupar el seu coneixement i a aprendre.

Tot seguit es presenta un petit artícle de l'escola Pia de Granollers sobre els criteris per escollir un llibre de text:

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada